سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجهیزات همگن سازی مورد تقاضا در صنایع لبنی و غذایی

 

در این مقاله در دو مورد دو محصول پر فروش شرکت سازاب که در بسیار از صنایع غذایی اعم از واحد های لبنی و تولید رب و سایر اقلام غذایی مورد استفاده می باشد به تفصیل صحبت خواهیم نمود. این تجهیزات در حال حاضر در جوامع مدرن برای دسترسی به محصولات کاملا سالم، تازه و با کیفیت بسیار ضروری و مورد استفاده می باشند.

دستگاه هموژنایزر لبنیات:

در فرآیند تولید لبنیات، دستگاه هموژنایزر شیر می تواند شیر را تحت فشار قرار دهد و مواد درشت مولکولی شیر را با ظرافت بیشتری با فشار پخش کند. پس از همگن شدن شیر یا سایر لبنیات، خواص آنها یکنواخت تر، طعم خالص تر و چربی شناور نخواهد بود. هموژنایزرها اغلب در انواع خطوط فرآوری لبنیات مانند خطوط تولید ماست و خطوط تولید شیر تازه استفاده می شوند.

چرا هنگام فرآوری شیر از دستگاه هموژنایزر استفاده کنیم؟

هموژنایزر فشار بالا تجهیزات کلیدی برای تعیین کیفیت و طعم محصولات لبنی است. دستگاه هموژنایزر شیر در زمینه پردازش مواد غذایی عمدتاً مایع مواد را تحت عمل سه گانه اکستروژن، ضربه قوی و انبساط از دست دادن فشار تصفیه می کند، به طوری که مواد می توانند به طور یکنواخت با یکدیگر مخلوط شوند. به عنوان مثال، استفاده از دستگاه همگن کننده در فرآوری محصولات لبنی می تواند چربی موجود در شیر را ریزتر کند و در نتیجه کل سیستم محصول را پایدارتر کند. شیر همگن سفیدتر به نظر می رسد. هموژنایزر شیر یکی از تجهیزات مهم در صنایع غذایی، لبنیات و آشامیدنی است.

دستگاه هموژنایزر شیر چگونه کار می کند؟

انواع و مدل های مختلفی از هموژنایزرها بسته به ماده مورد پردازش وجود دارد. برای همگن سازی شیر معمولاً دستگاه هموژنایزر با فشار بالا مناسب است. این تجهیزات همگن کننده شیر برقی در واقع یک پمپ رفت و برگشتی سه پلان است که عمدتاً از شفت محرک اصلی، تسمه انتقال، بدنه، مهر و موم، پیستون، شیر مکش، شیر همگن، میل سوپاپ و گیج فشار، شیر تخلیه و مانند آن تشکیل شده اند. له شدن شیر با فشار ظریف تر است و عمدتاً اثرات زیر را دارد.

اثر کاویتاسیون:

وقتی شیر در شکاف هموژنایزر شیر شتاب می گیرد، فشار ساکن کاهش می یابد. می تواند زیر فشار بخار اشباع چربی بیفتد که باعث ایجاد حفره می شود و در عین حال نیروی انفجاری زیادی ایجاد می کند، توپ چربی موجود در شیر را خرد می کند و آن را می شکند تا همگن شدن کامل شود.

اثر S   :

هنگامی که شیر از شکاف دریچه همگن عبور می کند، سرعت بسیار سریع است. این سرعت باعث ایجاد نیروی برشی زیادی بر روی گلبول چربی در لبنیات می شود و باعث تغییر شکل، طویل شدن و پودر شدن گلبول چربی در شیر می شود. اثر همگن.

دستگاه همگن کننده شیر در خط تولید ماست

دستگاه همگن سازی یا همان هموژنایزر لبنیات تجاری معمولاً باید قبل از همگن شدن شیر را از قبل گرم کند. هنگامی که شیر از قبل تا دمای 55 درجه سانتیگراد گرم می شود، این زمان بهترین زمان برای خاصیت ارتجاعی غشای کروی چربی است. پس از گرم شدن، می توان آن را با هموژنایزر اتوماتیک شیر همگن کرد.

کیفیت همگن سازی به دما، فشار و نسبت چربی به کازئین بستگی دارد. به طور کلی، حدود 0.2 گرم کازئین در هر گرم چربی، که تاثیر زیادی در اثر همگن شدن و کیفیت لبنیات دارد. در خط تولید ماست ، یک دستگاه پیش گرم کننده شیر قبل از دستگاه همگن کننده برای پیش گرم کردن شیر برای اثر همگن سازی خوب تنظیم شده است. بعد از همگن شدن شیر برای استریل شدن به لینک بعدی می رود.

ویژگی های اصلی هموژنایزر شیر گروه صنعتی سازآب:

هموژنایزر لبنیات نقش زیادی در فرآیند تولید لبنیات دارد. رنگ لبنیات همگن سفیدتر است و مشکل شناور شدن چربی را حل می کند. پس از همگن شدن، سرعت جذب لبنیات بهتر می شود، احساس طراوت و سبکی دهان و حساسیت اکسیداسیون چربی افزایش می یابد.

این دستگاه فرآوری شیر کاربردهای گسترده ای دارد به جز همگن سازی لبنیات که می توان از آن برای پراکندگی بافت در زمینه بیوتکنولوژی، تهیه نمونه در صنعت داروسازی و تصفیه آنزیمی در صنایع غذایی استفاده کرد. حتی می توان از آن در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، رنگ و پتروشیمی استفاده کرد.

تمام قطعات این دستگاه از فولاد ضد زنگ مرغوب ساخته شده است به طوری که بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی می باشد. علاوه بر این، تمیز کردن و نگهداری این دستگاه همگن کننده بسیار آسان است. با راندمان کاری بالا، این دستگاه می تواند به طور گسترده در بسیاری از زمینه های فرآوری لبنیات استفاده شود.

کاربردهای هموژنایزر HST HL2:

HL 2 یک پمپ پیستونی فشار قوی با سه پیستون و یک دستگاه همگن کننده است. جهت گیری پیستون ها به صورت افقی است. بسته به کاربرد، هموژنایزر در نسخه های تک مرحله ای یا دو مرحله ای موجود است. انتخابی از مواد شیر در دسترس است، به عنوان مثال فولاد ضد زنگ و مواد متخلخل، برای رسیدگی به طیف گسترده ای از محصولات مختلف.

بلوک سیلندر از استنلس استیل با آلیاژ بالا، آهنگری و مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده و دارای حداقل قطعات سایشی است. HL2 عملکرد CIP بالایی را به دلیل سطح با کیفیت بالا و اجتناب از فضای مرده ارائه می دهد. انواع طرح های بلوک سیلندر برای پردازش سپتیک و آسپتیک طیف وسیعی از محصولات موجود است.

مشخصات فنی دستگاه هموژنایزرHST HL:

ü     حداکثر 8000 لیتر در ساعت

ü     فشار همگن تا 700 بار

ü     قدرت موتور جذبی: حداکثر 30 کیلو وات

ü     اجرای آسپتیک اختیاری است

ü     دریچه پاپت برای چسبندگی کم و کمی ساینده

ü     شیرهای توپی برای محصولات با چسبندگی بالا و ساینده

ü     ساخت آلمان

ü     وزن با موتور: حداکثر 1.680 کیلوگرم

داده های تکنیکی هموژنایزر:

مواد بلوک سیلندر: از فولاد ضد زنگ DIN EN 1.4405

دریچه های پمپ: از نوع Poppet یا توپی در مواد آلیاژ Stellite TM

نوع دنده: شافت غیر عادی با روغن کاری اجباری

جنس قاب: فولاد رنگ شده

موتور: حداکثر 30 کیلو وات / IE3

اتوماسیون دستگاه:

کنترل ماشین از طریق کابینت کنترل

اختیاری:

PLC زیمنس S7-1200/1500 یا آلن بردلی شامل نرم افزار تست شده

پنل لمسی HMI زیمنس KTP

تهویه مطبوع کابینت کنترل

راه حل Plug&Play: ماشین و کابینت کنترل با هم آزمایش می شوند

ابعاد:

L x W x H (mm): 1350 x 1300 x 970

وزن: 1.680 کیلوگرم

برنامه های کاربردی هموژنایزر HST HL:

صنایع لبنی (مانند ماست، شیر، خامه، پنیر)

کاربردهای خشک کردن اسپری: به عنوان مثال پودر شیر

مخلوط بستنی

صنعت نوشیدنی (مانند آب میوه، کنسانتره میوه، پوره میوه و لیکور)

همگن سازی انواع فرآورده های گوجه فرنگی

کاربردهای شیمیایی (مانند پلیمریزاسیون، موم، لاتکس)

کاربردهای دارویی (مانند تغذیه روده ای، تغذیه تزریقی)

کاربردهای بیوتکنولوژیکی (مانند اختلالات سلولی مختلف)

پاستوریزاتور لبنیات:

طراحی مدولار و قابل اعتماد، پاستوریزاتور های شرکت سازآب را می توان برای برآوردن نیازهای محصول و فرآیند شما مونتاژ کرد: ماژول های خاص برنامه به واحد اصلی اضافه می شوند تا ترکیبی عالی از عملکرد و بهره وری را ارائه دهند.

واحدهای استاندارد پاستوریزاتور لبنیات برای عملکرد در دمای 72 تا 85 درجه سانتیگراد ساخته شده اند. با این حال، تجهیزاتی برای مقابله با دمای بالاتر پاستوریزاسیون در صورت درخواست قابل تحویل است. سطوح بازیابی حرارت سیستم بیش از 90 درصد برای شیر و محصولات مخلوط شیر و بیش از 85 درصد برای خامه تضمین شده است و مزایای سرمایه و هزینه جاری را ارائه می دهد. برای کاربردهایی از جمله شیر مصرفی، نوشیدنی های مخلوط شیر، خامه، ماست، پنیر و محصولات شیر ??ترش، مخلوط بستنی و محصولات آب پنیر، GEA دارای دانش، تخصص و فناوری برای بهینه سازی خط تولید محصولات لبنی با کیفیت بالا مورد استفاده است.

پاستوریزه شیر فشرده MWA برای شیر، خامه و آب پنیر:

خط پاستوریزاسیون قلب هر صنایع و واحد های فراوری لبنیات است. علاوه بر مبدل حرارتی، یکی از اجزای اصلی پاستوریزاتور جداکننده بدون چربی است که شیر را به خامه و شیر بدون چربی تقسیم می کند و در عین حال ذرات غیر شیر را از بین می برد. پاستوریزاتورهای  ما برای تولید طیف گسترده ای از محصولات لبنی مانند شیر مایع (کامل / استاندارد / بدون چربی)، راشنکا (شیر با حرارت بالا)، شیر پنیر، شیر ماست، شیر کفیر، شیر پنیر تازه، خامه فرم گرفته، خامه قهوه، کرم برای اسمتانا، کرم فریشه، کرم کره سازی و غیره مورد تقاضا می باشد.

مزایای واحد پاستوریزاتور گروه صنعتی سازآب:

ü     کیفیت برتر

ü     تولید محصول لبنی با کیفیت بالا

ü     قابل اطمینان ترین قطعات

ü     سازگاری فردی با نیازهای مشتری توسط گزینه های مدولار

ü     کاملاً با CIP سازگار است

ü     واحد از پیش تست شده

ü     ادغام آسان در محیط دستی یا خودکار

ü     حداقل تلاش جهت نصب

ü     حداقل نیاز به نیروی انسانی جهت راه اندازی

مزایای ویژه برای مشتری:

ü     راه حل فرآیند کامل از یک منبع

ü     مصرف کم انرژی به دلیل بازیابی حرارت بالا

ü     استاندارد ساخت بر اساس ISO 9001

ü     یک سیستم کنترل واحد برای جداکننده و پاستوریزه

ü     عملیات سودآور با ماژول های فرآیند قابل اعتماد

خط پاستوریزاتور شیر گروه صنعتی سازآب:

طراحی اولیه واحد پاستوریزاتور شیر، فرآیند گرمایش کوتاه مدت را با تمیز کردن و بدون چربی یکپارچه شیر فراهم می کند. شیر خام سردی که از یک مخزن ذخیره می رسد به مخزن تعادل هدایت می شود و به اولین بخش گرمایش پمپ می شود. در دمای تقریبی در دمای 55 درجه سانتیگراد شیر به واحد سپراتور وارد می شود و در آنجا به شیر بدون چربی و خامه جدا می شود. غلظت خامه پاستوریزه از 28 تا 45 درصد قابل تنظیم است.

در سپراتور شیر با نیروی گریز از مرکز از ذرات غیر شیر پاک می شود. خامه خود تمیز شونده است و دارای تخلیه دوره ای خودکار مواد جامد جدا شده است.

خامه حول و حوش دمای 55 درجه سانتیگراد تا یک خنک کننده یا ذخیره سازی متوسط تحویل داده می شود.. قبل از استفاده بیشتر، خامه باید به طور جداگانه پاستوریزه شود. پس از این، شیر بدون چربی بیشتر تا دمای 74 درجه سانتیگراد گرم می شود و به مدت 15 ثانیه در یک لوله نگهدارنده در این دما نگهداری می شود. دمای پاستوریزاتور به طور مداوم کنترل و ثبت می شود. تغییر خودکار شیر در انتهای لوله نگهدارنده شیر پاستوریزه ناکافی را به مخزن تعادل باز می گرداند تا در صورت کاهش دما به زیر حد مجاز اختلالی پیش نیاید.

سپس شیر به بخش های خنک کننده احیا کننده تغذیه می شود تا شیر خام ورودی را گرم کند. بازیابی 92 درصد انرژی حرارتی، تقاضای انرژی واحد را به حداقل می رساند. در نهایت شیر ??تا دمای نگهداری 4 تا 8 درجه سانتی گراد توسط آب یخ خنک می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دستگاه هموژنایزر ، پاستوریزاتور و سپراتور به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.