سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخزن پلی پروپیلن

 

مقاومت مخزن پلی پروپیلن و پلی استر در مقابل اشعه UV     :

مخزن پلی پروپیلن و پلی استر با داشتن مواد UV در در الیاف پلاستیکی خود با کاربردهای فراوان جایگاه خود را در دنیای مدرن پیدا کرده اند. پلی پروپیلن و پلی استر دو خانواده پلاستیکی هستند که معمولاً توسط مردم برای استفاده روزانه استفاده می شود. برای مصارف صنعتی، پلی پروپیلن و پلی استر خواص بسیار متفاوتی دارند که آنها را برای تنش های محیطی مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید مناسب می کند. درک تفاوت های مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش بین مخازن پلی پروپیلن و پلی استر می تواند به شما در انتخاب بهترین مخزن و مواد و متریال برای کاربرد خود کمک کند.

پلی پروپیلن یک پلیمر تک زنجیره ای است. بیشترین کاربرد را در بسته بندی، ظروف مواد غذایی، تجهیزات آزمایشگاهی، لوله های آب و هر جایی که مقاومت حرارتی، شیمیایی یا الکتریکی مورد نیاز است پیدا می کند. به دلیل ساختار شیمیایی پلی پروپیلن، در هنگام قرار گرفتن در معرض نور UV مانند خورشید، میزان تخریب بالایی دارد. نور باعث شکسته شدن پیوندهای پلیمری با هم می شود که باعث ضعیف شدن پلاستیک می شود. این باعث می شود پلی پروپیلن برای کاربردهایی که نیاز به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید دارند نامناسب باشد. پس حتی المقدور باید از قرار دادن مخزن پلی پروپیلن در مجاورت نور خورشید پرهیز نمایید و مخزن پلی پروپیلن را در فضایی سربسته یا لااقل به دور از نور خورشید نصب گردد. در حالیکه مواد پلی استر متفاوت است. این یک مواد و متریال و محصول از خانواده پلاستیک است که ساختار استری مشابهی بین دو گروه پیوند R دارد. از آنجایی که گروه‌های R بین هر پلاستیک متفاوت است، خواص متفاوتی دارند. با این حال، عملکرد کلی این پلاستیک ها از نظر مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار برتر از پلی پروپیلن است. به طور معمول، پلی استر در لباس، طناب های با کشش بالا، بطری های نشکن، و عایق استفاده می شود.

داده ها می توانند نشان دهند که چگونه پلی پروپیلن و پلی استر نقایص قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را خنثی می کنند. به گفته گوپتا ، الیاف پلی پروپیلن تنها می توانند حدود 6 روز در برابر نور UV با شدت بالا مقاومت کنند و 70 درصد از استحکام خود را از دست بدهند. در حالیکه الیاف پلی استر می توانند 12 ماه در برابر آفتاب مقاومت کنند و همچنان بیش از 67? از استحکام خود را حفظ کنند. این داده ها نتایج بسیار متفاوتی را برای پلی پروپیلن و پلی استر از نظر مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش نشان می دهد. الیاف پلی استر در مخزن فایبرگلاس استفاده می گردد. نتیجتا قرار دادن مخزن فایبرگلاس در مجاورت نور خورشید تاثیرات کمتری بر عمر و دوام و عملکرد و کارایی مخزن فایبرگلاس دارد. در حالیکه عمر مخزن پلی پروپیلن بسیار تاثیر پذیر از نورخورشید خواهد بود.

انواع مختلفی از الیاف پلی پروپیلن وجود دارد که اکسید تیتانیوم یا اکسید روی را به داخل الیاف ساطع می کنند. این نمک های فلزی نور UV را جذب می کنند و به کاهش قرار گرفتن در معرض فیبر کمک می کنند. ژئوفابریکس اشاره می کند که اگر الیاف پلی پروپیلن از این جاذب های UV استفاده نکنند، در عرض چند ماه در نور خورشید تجزیه می شوند. الیاف پلاستیک اعم از مخزن پلی پروپیلن ، پلی اتیلن ، فایبرگلاس  برای بسیاری از مصارف مصرفی و صنعتی مفید هستند. هر دو متریال پلی پروپیلن و پلی استر برای استفاده روزمره رایج هستند. این دو نوع پلاستیک خواص بسیار متفاوتی دارند، به خصوص در مورد مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش. پلی پروپیلن در معرض تخریب سریع در برابر نور خورشید است در حالی که پلی استر ذاتاً در برابر پوسیدگی مقاوم است. پلی پروپیلن برای کاربردهایی که نیاز به تنش حرارتی، شیمیایی یا الکتریکی بالا دارند مناسب است، اما پلی استر برای استفاده در فضای باز و قرار گرفتن در معرض محیط مناسب تر است.

خواص مخزن پلی پروپیلن چیست؟

برخی از ساختارهای مخزن پلی پروپیلن و خواص مواد که باید هنگام انتخاب پوشش برای مخزن سفارشی خود از آنها آگاه باشید عبارتند از:

مقاومت شیمیایی مخزن پلی پروپیلن :

مخزن پلی پروپیلن عموماً نسبت به مخزن پلی اتیلن (پلاستیک معمولی) در برابر مواد شیمیایی مقاوم تر است. مخزن پلی پروپیلن در برابر بسیاری از حلال های آلی، اسیدها و قلیاها مقاوم است. با این حال، در معرض حمله اسیدهای اکسید کننده، هیدروکربن های کلردار و مواد معطر مقاومت کمتری دارد .

استحکام کششی مخزن پلی پروپیلن :

در مقایسه با بسیاری از مواد، ساختار مخزن پلی پروپیلن دارای استحکام کششی خوبی است ( تقریباً 4800  psi ) . این به مخزن پلی پروپیلن اجازه می دهد تا با وجود سبکی بارهای نسبتاً سنگین را تحمل کند.

مقاومت در برابر ضربه :

در حالی که مخزن پلی پروپیلن استحکام کششی خوبی دارد، مقاومت آن در برابر ضربه در مقایسه با پلی اتیلن کمتر می باشد .

جذب و نفوذپذیری آب توسط مخزن پلی پروپیلن :

مخزن پلی پروپیلن کاملا آب بند و بسیار ضد آب است. در آزمایش خیساندن 24 ساعته، این ماده کمتر از 0.01 درصد وزن خود را آب جذب می کند. این باعث می شود پلی پروپیلن برای کاربردهای غوطه وری کامل در جایی که کف مواد مخزن باید از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختلف محافظت شود، ایده آل است. چون اسیدها با آب نیز وارد واکنش می گردند، بهترین مخازن پیشنهادی ما جهت ذخیره سازی اسیدهای فوق العاده خورنده ، مخازن پلی پروپیلن می باشد.

سطح سختی مخزن پلی پروپیلن :

 سختی پلی پروپیلن در مقیاس راکول R به عنوان 92 اندازه گیری می شود - این آن را در انتهای بالاتر مواد نرم تر اندازه گیری شده در این مقیاس قرار می دهد. این به این معنی است که این ماده نیمه سفت است. این باعث خم شدن آن در اثر ضربه می شود. دمای کارکرد حداکثر دمای کاری توصیه شده برای مخزن پلی پروپیلن 180 درجه فارنهایت (82.2 درجه سانتیگراد) است. بالاتر از این دما، مقادیر عملکرد مواد ممکن است به خطر بیفتد.

نقطه ذوب در 327 درجه فارنهایت (163.8 درجه سانتیگراد)، پلی پروپیلن ذوب می شود. این باعث می شود مخزن پلی پروپیلن برای هر کاربرد در دمای بالا نامناسب باشد.

چه زمانی از مواد پلی پروپیلن استفاده نکنید :

پلی پروپیلن به دلیل نقطه ذوب پایین برای فرآیندهای دمای بالا توصیه نمی شود. یکپارچگی ساختار پلی پروپیلن نیز در دماهای پایین به خطر می افتد. در دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد، پلی پروپیلن شکننده می شود. علاوه بر این، از هر فرآیندی با استفاده از اسیدهای اکسید کننده، هیدروکربن های کلردار (مانند تری کلرواتیلن) ??و حلال های معطر باید اجتناب شود. پلی پروپیلن در حلال های کلردار و معطر به سرعت متورم می شود.

دوام ضربه محدود مخازن پلی پروپیلن :

ضربه های ناگهانی از اجسام دیگر می تواند به پوشش پلی پروپیلن آسیب برساند. بنابراین، اگر قصد دارید سایدینگ پلی پروپیلن را در نظر بگیرید، مهم است که فرآیند تولید خود را بررسی کنید تا ببینید آیا نقاطی وجود دارد که چنین اثراتی به طور مکرر رخ می دهد یا خیر.

علاوه بر این که پلی پروپیلن در برابر ضربه و خراش حساس است، مقاومت ضعیفی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد و پایداری حرارتی آن در اثر تماس با فلزات تغییر می کند. علاوه بر این، پلی پروپیلن چسبندگی رنگ ضعیفی دارد.

قیمت متریال پلی پروپیلن در بازرار جهانی :

قیمت جهانی پلی پروپیلن در سال 2020 به ازای هر تن تقریبا 945 دلار آمریکا بوده است که در مقایسه با سال 2018 تقریبا 24 درصد کاهش داشته است. اما قیمت مواد پلی پروپیلن تا جولای 2021 به قیمت 1315 دلار آمریکا برای هر تن افزایش یافت.قیمت پلی پروپیلن در حال حاضر به تاریخ 15 سپتامبر 2021، 8.727 دلار می باشد.

 

در ایران شرکت پلی پروپیلن جم در سال 300 هزار تن پلی پروپیلن برای کاربردهای مختلف تولید می کند. قیمت پلی پروپلین R 548 جم در بازار 51500 تومان و در بورس 33869 تومان می باشد. قیمت پلی پروپلین L 510 جم در بازار 40200 تومان و در بورس 33006 تومان می باشد.و بسیاری از تولید کنندگان مخازن پلی اتیلن و مخازن پلی پروپیلن مواد و متریال خود را از شرکت جم ، مارون و شازند و ... تهیه می کنند.

مزایا و معایب مخزن پلی پروپیلن :

1-مخزن پلی پروپیلن به سبب تکنولژی های پیشرفته گرانتر از سایر مخازن است. در حالیکه ممکن است مواد پلی پروپیلن در دسترس و نسبتاً ارزان باشد.

2-به دلیل ماهیت نیمه بلوری دارای مقاومت موجی بالایی است.

3-سطحی نسبتاً لغزنده دارد و در برابر جذب رطوبت بسیار مقاوم است.

4-مقاومت شیمیایی خوبی در طیف وسیعی از بازها و اسیدها دارد.

5-از مقاومت خوبی در برابر فرسودگی و استهلاک برخوردار است.

6-مخزن پلی پروپیلن در برابر ضربه استحکام خوبی دارد.

7- مخزن پلی پروپیلن عایق الکتریکی خوبی است.

8-مقاومت مخازن پلی پروپیلن در برابر حلالهای کلر دار و آروماتیک ضعیف است.

9-لی پروپیلن بسختی رنگ میگیرد زیرا دارای ویژگی چسبندگی ضعیفی است.

10-پلی پروپیلن بسیار قابل اشتعال بوده و مستعد اکسیداسیون است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مخزن پلی پروپیلن و سایر مخازن و خواص فیزیکی و شیمیایی مواد پلی پروپیلن به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.